Wednesday 2 January 2013

أنا .. حتى اشعار آخر

لحظة ميلاد الضي ، الصمت كان البطل
قالوا ده مات
قالتلهم أمي : يا عُمي الروح
هو اللي حي و كلكم أموات
و خرجت أنا للدنيا .. موصوم بهذا الحال
تتهدلي الأكوان
ولا ينشغل لي بال

أنا،،
طوق النجاة الوحيد من بهجة الأكوان
كحل العينين ضامم في قلبه السم
ضل انهزام الحلم في عز النهار
أنا،،
أشهر سيناريو للنهايات الحزينة .. باختصار

و أنا (الفلوت) اللي جعل هم الصدور مزيكا
أنا التراب اللي احتوى كل البلاوي
أنا مستودع حكاوي
أنا البير اللي ياما استأمنوه ع البوح ؛ و صان
أنا الندل الجبان
أنا مصنع الكبريت
أنا قلب لما سكن .. هدم عليه البيت

أنا آخر واحد بيبان في نهاية المشهد
أنا أبعد واحد في الصورة
و ملامحي في وسط الشبورة
تايهة و بهتانة
و تملي ده المعتاد
أنا كل حياتي الفايتة بالكربون
لسه بتتعاد

أنا ،،
دكان صغير وسط شارع غرقان مولات
الورقة الفاضية اللي ما بين شهور النتيجة
آخر تكة في كالون الباب
سوستة جاكيت مقفولة في عز يناير الساعة اتنين بالليل
لبان نعناع بعد أكلة رنجة حلوة
ترانس في لمبة نيون
أنا ،،
خانة فاضية في الشهادة .. و مسيرها هتتملى

1 comment:

كاميليا بهاء الدين said...

كما عهدتًك دومًا
رائعا بحق.

ربي يحفظك لأحبابك.